Informacje

Regulamin porządkowy cmentarza parafialnego Parafii rzymskokatolickiej pw. Św. Mikołaja i Św. Jadwigi w Dębnicy

 

W celu umożliwienia oddania należnej czci zmarłym oraz zapewnienia właściwego porządku jak i estetyki cmentarza, zobowiązuje się wszystkich przebywających na jego terenie do przestrzegania poniższego Regulaminu:

 

1. Cmentarz jest miejscem świętym i przeznaczonym do grzebania zmarłych.

2. Administratorem cmentarza jest Proboszcz parafii.

3. Administrator nie odpowiada za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych, kradzieży i aktów wandalizmu oraz za  rzeczy pozostawione bez nadzoru.

4. Na terenie cmentarza zabrania się:

  • zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca, palenia papierosów, spożywania alkoholu.
  • chowaniu zmarłych na warunkach innych niż określonych w obowiązujących przepisach.
  • ustawiania nagrobków o wymiarach przekraczających granice powierzchni grobu,
  • wyrzucania odpadów poza miejscami do tego przeznaczonymi,
  • niszczenia punktu poboru wody,
  • wprowadzania zwierząt, za wyjątkiem psów przewodników osób niepełnosprawnych,
  • wjeżdżania pojazdami mechanicznymi, z wyjątkiem pojazdów obsługujących pogrzeby, wprowadzania rowerów i innych pojazdów transportu osobistego,
  • sadzenia oraz usuwania drzew i krzewów bez zgody Administratora.
  • rozwieszania reklam, plakatów, rozdawania ulotek, itp. bez zgody Administratora.

5. Pielęgnowanie grobów i ich otoczenia należy do osób opiekujących się grobami.        

6. Wszystkie czynności prowadzone na cmentarzu:

  • pogrzeby,
  • ekshumacje,
  • roboty budowlane.
  • roboty kamieniarskie,
  • sadzenie lub wycinka drzew i krzewów,
  • stawianie ławek i kwietników, płotków,
  • wykonywanie chodników lub utwardzania w inny sposób przejeść przy grobach lub między grobami,

 wymagają uzyskania wcześniejszej zgody Administratora cmentarza.

7. Posadzone drzewa, krzewy, wykonane chodniki, miejsca utwardzone, kwietniki, płotki, ławki bądź w inny sposób samowolnie zagospodarowane wolne miejsca bez zgody lub wbrew negatywnej decyzji Administratora cmentarza będą rozebrane i usunięte na koszt osoby opiekującej się grobem.

8. Ustawienie pomnika wymaga zgody Administratora cmentarza, celem jej uzyskania należy dostarczyć szkic pomnika. Pomniki stawiane na grobach zmarłych wiernych winny posiadać krzyż z wizerunkiem Chrystusa Zbawiciela.

9. Wykonawca robót budowlanych lub kamieniarskich obowiązany jest okazać zezwolenie na wykonywanie prac na cmentarzu przed podjęciem świadczenia usługi.

10. Wykonujący usługę pogrzebową, budowlaną lub kamieniarską są zobowiązani do pozostawienia po sobie porządku wokół grobu. Elementy starego pomnika, odpady budowlane należy wywieźć i zutylizować na koszt prowadzącego roboty - zabrania się składowania ich na terenie   cmentarnego śmietnika.

11. Administrator cmentarza ma prawo kontroli terenu, na którym wykonywane są prace budowlane lub remontowe pod względem utrzymania czystości i porządku.

12. Administrator ma prawo przerwać prowadzenie prac, jeżeli stwierdzi naruszenie obowiązków i zakazów oraz innych regulacji porządkowych obowiązujących na cmentarzu.

13. Wykonawca usług nie może zakłócać spokoju i powagi miejsca oraz   trwających obrzędów pogrzebowych.

14. W przypadku, gdy w sąsiedztwie robot odbywa się pogrzeb, wykonawca usług zobowiązany jest do przerwania prac na czas trwania ceremonii.

15. Administrator nie ponosi odpowiedzialności cywilnej za pracowników wykonawców usług prowadzących roboty na cmentarzu.

16. Na cmentarzu urządza się groby:

  • pojedyńcze (ziemne, murowane, ziemne jednournowe, wielournowe),
  • pojedyńcze pogłębione (ziemne, murowane),
  • podwójne(ziemne, murowane),
  • podwójne pogłębione (ziemne, murowane).

17. Grób ziemny nie może być użyty do ponownego pochowania przed upływem 20 lat od daty pogrzebu.

18. Przedłużernie prawa do grobu po upływie 20 lat od daty pochówku wymaga ponownego uiszczenia opłaty za miejsce pod grób w wysokości obowiązującej w dniu jej płatności. Cennik opłat dostępny jest w kancelarii parafialnej. W przypadku braku przedłużenia rezerwacji grobu, Administrator zastrzega sobie prawo likwidacji grobu i przeznaczenia miejsca do następnego pochówku. Administrator nie ma obowiązku powiadamiania o ustaniu prolongaty i zamiarze likwidacji grobu.

19. Groby murowane i urnowe dzierżawione są na 99 lat.

20. Miejsce pochówku wyznacza Administrator cmentarza. Rezerwacji miejsca dokonuje się wyłącznie u Administratora.

21. Pochówku mozna dokonać po dostarczeniu Administratorowi wszystkich wymaganych prawem dokumentów i wniesieniu opłat.

22. Ekshumacji zwłok i szczątków można dokonywać po dostarczeniu do kancelarii parafialnej wymaganych prawem dokumentów.

23. Miejsce po ekshumacji pozostaje do dyspozycji Administratora cmentarza.

24. Osoby będące świadkami dewastacji, zniszczeń oraz zachowań niezgodnych z regulaminem proszone są o zgłaszania tych zdarzeń Administratorowi cmentarza.

25. CMENTARZ JEST OTWARTY -  W OKRESIE LETNIM: OD  GODZ. 8:00 DO GODZ. 21:00. W OKRESIE ZIMOWYM: OD GODZ. 8:00 DO ZMIERZCHU, W DNIU  1 LISTOPADA DO GODZ. 22:00.

26. Cmentarz parafialny w Dębnicy jest cmentarzem wyznaniowym Kościoła Katolickiego. Jego funkcjonowanie reguluje Regulamin cmentarza. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie przepisy prawa kanonicznego i państwowego, w szczególności:

    Konkordat (Dz. U. z 1998r. Nr 51, poz. 318), Kodeks Prawa Kanonicznego, Ustawa z dnia 17 maja 1989r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (jednolity tekst: Dz. U. z 2005r. Nr 231, poz. 1965 ze zm.), Ustawa z dnia 17 maja 1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.), Ustawa z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (jednolity tekst: Dz. U. z 2011r. Nr 118, poz. 687 ze zm.), Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 sierpnia 2001r. w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji grobów (Dz. U. Nr ), Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2001r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi (Dz. U. Nr 153, poz. 1783 ze zm.), Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków.

 

Powyższy Regulamin uzgodniono z Parafialną Rada Duszpasterską i Ekonomiczną w dniu 17.10.2021 r.